Ajokortti autokoulussa

Ajokortti autokoulussa tai opetusluvalla B-luokkaan edellyttää aina pakollista teoria- ja ajo-opetusta autokoulussa. Tässä tietopaketissa on kaikki oleellinen tieto B-ajokortin hankkimiseen autokoulussa ja haluamme auttaa sinua löytämään oikean tavan suorittaa ajokortti autokoulussa. Tällä sivulla ei käsitellä ajokortin suorittamista opetusluvalla.

Vähimmäisopetus autokoulussa

Vähimmäisopetusmäärä tarkoittaa pakollista vähimmäistä teoria- ja ajo-opetusmäärää, joka oikeuttaa suorittamaan kuljettajantutkinnon.

Teoriaopetus

  • Ensimmäistä ajokorttia suoritettaessa on pakollista käydä “EAS-koulutus”, joka sisältää 4 tuntia teoriaopetusta autokoulussaVNA 11§
  • EAS-koulutus ei siis ole pakollinen, mikäli sinulla on esimerkiksi mopo- tai mopoauton ajokortti entuudestaan.

Ajo-opetus 10 tuntia

  • Ajo-opetuksen vähimmäismäärä on 10 tuntia (á 50 min). VNA 13§
  • Ajo-opetuksen vähimmäismäärästä saa ajaa enintään puolet ajosimulaattorilla, käytännössä 5 tuntia. VNA 21§

Riskientunnistamiskoulutus (Riskikoulutus) 8 tuntia

  • Riskientunnistamiskoulutus on pakollinen kaikille henkilöauton ajokorttia suorittaville. Ajokorttilaki 35§
  • Koulutuksesta vähintään puolet on annettava ajo-opetuksena. Käytännössä siis 4 tuntia teoriaopetusta ja 4 tuntia ajo-opetusta.
  • Ajo-opetuksesta riskikoulutuksesta voi kuitenkin olla enintään 3,5 h ajosimulaattorilla ja 0,5 h henkilöautolla.

Yhteenveto pakollisesta vähimmäisopetuksesta

  • Teoriaopetusta 4 tuntia EAS-koulutuksena, jos kyseessä ensimmäinen ajokortti ja 4 tunnin riskientunnistamiskoulutus
  • Ajo-opetusta yhteensä 14 tuntia, josta henkilöautolla 5,5 ajo-opetustuntia ja ajosimulaattorilla 8,5 tuntia

 

Vähimmäisopetus käytännössä

  • Käytännössä vain pieni osa autokouluista tarjoaa vähimmäisopetusta edellä mainitusti
  • Autokouluilla on usein eri laajuisia ja hintaisia opetuspaketteja, joissa ratkaisevin tekijä on ajetaanko ajotunnit pääsääntöisesti henkilöautolla vai ajosimulaattorilla.

Alla on esimerkkejä opetuspaketeista

  1. Minimipaketti sisältää vähimmäisopetuksen, josta suurin osa ajo-opetuksesta on ajosimulaattorilla.
  2. Peruspaketti sisältää vähimmäisopetuksen, josta suurin osa ajo-opetuksesta on henkilöautolla.
  3. Laajin paketti sisältää vähimmäisopetuksen lisäksi muutaman ylimääräisen ajo-opetustunnin henkilöautolla.

Laajemmat paketit ovat usein autokoulun suosittelemia vaihtoehtoja, joissa lakisääteisestä ajo-opetuksen vähimmäismäärästä ajetaan paljon henkilöautolla ja vähemmän ajosimulaattorilla.

Autokoulun tarjoamaan tai suosittelemaan opetuspaketin laajuuteen vaikuttaa esimerkiksi kaupunki, jossa ajokoe suoritetaan. Isompien kaupunkien vilkkaassa ja monimutkaisemmassa liikenneympäristössä ajokokeen suorittaminen on vaikeampaa ja opetusta tarvitaan enemmän.

 

1. Minimipaketti xxx €

Hintaan sisältyy:
Toimistopalvelumaksu
Oppimateriaali (minimi)
Teoriaopetusta 4 h RTK
Ajo-opetusta 8 h simulaattorillaAjo-opetusta 6 h henkilöautolla
Auton käyttö ensimmäisessä ajokokeessa
+ Viranomaismaksut 152-167€
Yhteensä xxx €

 

2. Peruspaketti xxx €

Hintaan sisältyy:
Toimistopalvelumaksu
Oppimateriaali (laajempi)
Teoriaopetusta 4 hEASTeoriaopetusta 4 h RTK
Ajo-opetusta 2 h simulaattorillaAjo-opetusta 12 h henkilöautolla
Auton käyttö ensimmäisessä ajokokeessa
+ Viranomaismaksut 152-167€
Yhteensä xxx €

 

3. Laajin paketti xxx €

Hintaan sisältyy:
Toimistopalvelumaksu
Oppimateriaali (laajin)
Teoriaopetusta 4 h EASTeoriaopetusta 4 h RTK
Ajo-opetusta 1 h simulaattorillaAjo-opetusta 1 h liukasradallaAjo-opetusta 15 h henkilöautolla
Auton käyttö ensimmäisessä ajokokeessa
+ Ratamaksu liukasradalle x€+ Viranomaismaksut 152-167€
Yhteensä xxx €

Ajokorttiin kuuluvat viranomaismaksut

Yllä olevassa esimerkissä on lisäksi mainittu viranomaismaksut, jotka muodostuvat B-luokan ajokortissa seuraavasti:

  • Ajokorttilupa
    • Sähköinen ajokorttilupahakemus 24€
    • Ajokorttilupahakemus kaavakkeella 39€
  • Teoriakoe 40€
  • Ajokoe 99€

Lisäajo-opetus

Kaikki autokoulut antavat lisäopetusta asiakkaan tarpeen mukaan, kunnes asiakas on valmis ajokokeeseen. Lisäopetusta voi hyvin ottaa tunti – tunnilta periaatteella, jolloin harjoitellaan kunnes ajotaidot riittävät ajokokeen läpäisyyn. Autokoulujen on ilmoitettava myös näiden yksittäisten lisätuntien hinta selvästi.

Hylätyn ajokokeen uusinta

Mikäli ajokoe on mennyt hylkäykseen, ei uusintakokeeseen kannata mennä harjoittelematta. Ikävä kyllä monet yrittävät ajokoetta useaan kertaan ilman lisäajo-opetusta, jolloin ajokortin kokonaiskustannus kasvaa sadoilla euroilla. Paras ja turvallisin tapa on harjoitella riittävästi ennen ensimmäistä ajokoetta.

Uusintakokeen kustannukset:

  • Ajokoe 99€
  • Auton käyttö uusintakokeessa xx€
  • Lisäajo-opetus xx€

Minimipaketin halvempi hinta houkuttelee, mutta mikä on lopputulos?

Kuten aikaisemmin todettiin, niin suurin yksittäinen tekijä ajokortin hinnassa on se, kuinka monta tuntia ajo-opetuksesta suoritetaan ajosimulaattorilla ja oikealla autolla. Teoria- ja ajo-opetuksessa tulee viranomaiselle ilmoittaa tiedot vain vähimmäisopetuksen osalta, joten emme voi tietää tarkasti, kuinka monta ajo-opetustuntia missäkin kaupungissa todellisuudessa tarvitaan ajokokeen hyväksymiseksi. Liikenneopettajien mukaan ajo-opetusta tarvitaan oikealla autolla yleensä noin 15 tuntia riippumatta ajosimulaattorilla ajettavasta määrästä.

 

Minkä laajuinen paketti kannattaa sitten valita ja millä perusteella?

  1. Minimipaketti sopii yleensä asiakkaalle, jolla on autourheilutaustaa tai mopoauton ajokortti, jolla on kertynyt ajokokemusta. Käytännössä siis auton käsittelytaitoja ei tarvitse opetella ja vähintäänkin perustilanteet liikenteessä ovat hallinnassa. Minimiopetuspaketin vähimmäisopetusmäärä on myös muille mahdollinen, jos ajo-opetus ja ajokoe suoritetaan automaattivaihteisella autolla.
  2. Peruspaketti sisältää yleensä minimipakettia enemmän ajo-opetusta henkilöautolla ja pakettia voi täydentää vapaaehtoisilla lisäopetustunneilla.
  3. Laajin paketti on yleensä turvallisin ja varmin vaihtoehto. Lähtökohtaisesti ajo-opetusta henkilöautolla on riittävä määrä, jotta lisäopetusta ei tarvita ja ajokoe menee hyväksytysti läpi ensimmäisellä yrityksellä. Lisäksi liukkaalla ajamisen opetus suoritetaan ajosimulaattorin sijasta liukasradalla, joka antaa paremman käsityksen todellisista jarrutusmatkoista, liukkaalla ajamisen riskeistä ja pidon menetyksen tunnistamisesta.

Jokaisessa autokoulussa on hieman erilaisia opetuspaketteja, joita muokataan paikkakunnan ja asiakaskokemusten perusteella. Lisäajo-opetustunteja tarjoavat kaikki autokoulut paikkakunnasta riippumatta. Kysy autokoulustasi lisätietoja ajo-opetuksesta ja löydä sinun tarpeitasi vastaava yksilöllinen opetus.

Jokainen oppii yksilöllisesti

Autokoulua ja ajokorttipakettia valitessasi kannattaa olla itselleen rehellinen ja valita paketti tässä aiemmin mainittujen suositusten mukaisesti. Ajokortin lopullinen aikataulu ja hinta määräytyy kuitenkin täysin kuljettajan valmiuksista tutkinnon läpäisyyn ja oikotietä tähän ei ole.